MITÄ TÖITÄ VOIN ILMOITTAA GRAND ONEEN?
Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu 2.2.2017 – 17.1.2018.
Tarkemmat kategoriakohtaiset määrittelyt sille millaisia töitä kilpailuun voi lähettää löytyvät Kategoriat-sivulta.
Kilpailuun ilmoitettavan työn tulee olla suunniteltu pääosin Suomessa. Jos työn suunnitteluun on osallistunut ulkomaalaisia yrityksiä, kirjaa työn esittelysivulle selkeästi eri yritysten roolit.
Työn tuotanto on voitu tehdä ulkomailla. Poikkeuksena tähän sääntöön Paras toteutus ja Paras uuden teknologian käyttö –kategoriat, joihin ilmoitetut työt pitää olla myös tuotettu Suomessa.
ILMOITTAUTUMISHINNAT JA AIKATAULU
Työn ilmoittaminen yhteen kategoriaan maksaa 150 €, seuraavat kategoriat samalle työlle maksavat 75 €. Palkittavien töiden osalta peritään käsittely- ja kehystämiskuluja 50 € per palkinto. Hintoihin lisätään arvonlisävero.
HUOM!. Virallinen ilmoittautumisaika päättyy keskiviikkona 17. tammikuuta kello 23.59. Töitä otetaan kuitenkin vastaan 22. tammikuuta kello 23.59 saakka. Virallisen ilmoittautumisajan jälkeen ilmoitetuista töistä laskutetaan +50 % myöhästymismaksu.
HUOM OSA 2!. Työlle tehtävän esittelysivun deadline on 22. tammikuuta kello 23.59! Esittelysivun lopullinen osoite pitää kuitenkin osata syöttää työtä ilmoitettaessa (eli kerro siis esittelysivun URL vaikka sitä ei olisi vielä julkaistu).
VOINKO ILMOITTAA TYÖN USEAAN KATEGORIAAN?
Saman työn voi ilmoittaa useaan kategoriaan. Pienin rajauksin. Rajaukset näkyvät ilmoittautumislomakkeessa, joka elää tehtyjen valintojen mukaan.
Työtä ei voi esimerkiksi ilmoittaa Paras verkkopalvelu-sarjaan sekä kampanjasarjoihin (esim. Paras verkkokampanja). Työn on oltava jompikumpi - palvelu tai kampanja.
Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden sijoittaa työt epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos työn kategoriaa muutetaan siitä tiedotetaan työn ilmoittanutta tahoa.
Vuoden yritys –kategoriaan ei ilmoittauduta erikseen. Kategoriassa kilpailevat automaattisesti kaikki yritykset, jotka ovat mukana vähintään kolmessa kilpailuun ilmoitetussa työssä. Voittajan valitsevat kategoriatuomaristojen puheenjohtajat yhdessä kilpailun päätuomarin kanssa.
OHJEITA JA VINKKEJÄ TYÖN ESITTELYSIVUA VARTEN
Jokaiselle kilpailuun ilmoitettavalle työlle pitää laatia esittelysivu. Esittelysivun voi tehdä suomeksi tai englanniksi.
Jos sama työ kilpailee useammassa kategoriassa (esim. Paras Verkkopalvelu ja Paras design) voi esittelysivut tehdä halutessaan kategoriakohtaisesti. Näin esittelysivulla voi viestiä yksityiskohtaisesti juuri ko. kategorian tuomaristolle.
Esittelysivulla pitää olla ainakin seuraavat tiedot:
- Työn nimi
- Kuvaus työstä ja saaduista tuloksista (lue lisää alta)
- Linkki itse kilpailutyöhön (selkeästi esillä!)
- Asiakas
- Työn suunnittelusta vastanneet yritykset
- Työn tuotannosta vastanneet yritykset
- Mediatoimisto (lisää vain jos rooli ollut relevantti työlle)
- Työn arvioimiseen mahdollisesti tarvittavat testitunnukset
HUOM. Varmistathan, että esittelysivulla on selkeästi viestitty suunnittelussa mukana olleet yritykset ja tuotannossa mukana olleet yritykset. Älä siis pelkästään listaa mukana olleita toimistoja vaan jaottele toimistot selkeästi em. kategorioihin. Sama toimisto voi tietysti kuulua molempiin kategorioihin.
Työn kuvauksen voit tehdä haluamallasi tavalla. Kuvaus voi olla tekstiä ja kuvia, video tai kaikkien näiden yhdistelmä. Jos teet videon niin pidä pituus kuitenkin maltillisena.
Pyri vastaamaan työn kuvauksessa kuitenkin vähintään alla oleviin kysymyksiin:
- Lähtökohdat: Mikä oli toimeksianto tai ongelma joka piti ratkaista?
- Strategia: Minkälainen strategia haasteen ratkaisemiseksi valittiin?
- Luova ratkaisu: Millä idealla tai näkökulmalla toimeksiantoa lähestyttiin?
- Toteutus: Millainen on lopullinen toteutus ja miksi siihen päädyttiin?
- Tulokset: Minkälaisia tuloksia työllä saavutettiin?
Jos työ on luonteeltaan sellainen, että linkin tekeminen toiminnalliseen versioon on mahdotonta (esim. reaaliaikaisesti elänyt kampanjan voi olla tällainen), niin kerro tämä selkeästi esittelysivulla ja pyri avaamaan työ ruutukaappausten avulla.
Ilmoittaessasi mobiilityötä kilpailuun muista laittaa suorat linkit sovelluskauppoihin.
HUOM. Jos esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 5.3.2018 pidettävän tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 12.3.2018.
HUOM OSA 2. Älä sijoita esittelysivua salasanojen taakse, koska se hidastaa tuomariston toimintaa.
TÖIDEN JULKISTAMINEN
Kaikki kilpailuun ilmoitettavat työt julkaistaan Grand One –sivustolla 12.3.2018 Yksittäisen julkistetun työn yhteydessä näytetään työn ilmoittautumisvaiheessa kerätyt perustiedot (työn nimi ja työn ilmoittanut yritys). Ilmoittajalla on ennen julkistusta mahdollisuus syöttää lisätietoja työhön liittyen (kuva, asiakas, lyhyt kuvaus työstä).
Jos esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 5.3.2018 tapahtuvan tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 12.3.2018.
Selitimmekö liian sekavasti? Katso viime vuoden Kaikki työt –osio.
TUOMARISTON TOIMINTA JA TÖIDEN PALKITSEMINEN
Jokaisella kategorialla on tuomaristo, joka valitsee finalistityöt, mahdolliset kunniamaininnan saajat sekä voittajan. Yksittäisessä tuomaristossa on 4 henkilöä. Tuomaroinnin alussa kukin tuomaristo valitsee itselleen puheenjohtajan.
Tuomarit eivät saa arvioida edustamansa yrityksen töitä eivätkä töitä joiden suunnitteluun tai tuotantoon he ovat millään tavalla osallistuneet.
Kilpailun päätuomari vastaa tuomaritoiminnasta sekä osallistuu yksittäisten kategorioiden tuomarointiin tarvittaessa (esim. paikkaamalla jäävejä tuomareita).
Tuomarit arvostelevat työt neljällä kriteerillä: strategia, luova idea, toteutus ja tulokset. Kriteerien painoarvo vaihtelee kategoriakohtaisesti. Painoarvot löydät Kategoriat-sivulta.
Jokaisessa kategoriassa palkitaan paras työ. Tuomaristo voi jakaa halutessaan kunniamainintoja.
Koko kilpailun paras työ palkitaan Grand Prix -palkinnolla. Grand Prix’n saajan valitsee päätuomari. Vuoden yritys -palkinnon saajan valitsevat kategoriapuheenjohtajat ja päätuomari yhdessä. Grand One X Google -palkintojen saajat päättää pääyhteistyökumppanimme Google.
Palkintogaala järjestetään 5. huhtikuuta 2018. Gaalaliput tulevat myyntiin helmikuussa.